Jak wytrwać w noworocznych postanowieniach?

Jak wytrwać w noworocznych postanowieniach?

Wejście w nowy rok to wielu z nas doskonała okazja do tworzenia różnego rodzaju postanowień. Niestety, wiele z nich nie udaje się zrealizować – już po kilku tygodniach, a nawet dniach, wracamy do nielubianych nawyków. Jak tego uniknąć? Oto kilka cennych wskazówek.

1.Określ realny cel – zgodny z twoimi możliwościami

Określając swój cel, zastanów się, jakimi możliwościami dysponujesz. Jeśli – dla przykładu, cierpisz na dużą otyłość, to nie zakładaj, że do końca roku będziesz bardzo szczupła. Postanów sobie, że schudniesz na tyle, by cierpieć  już nie na otyłość, a jedynie na nadwagę (resztą możesz zająć się później).

Ustanowienie realnego celu sprawia, że zyskujemy motywację i wiarę we własne możliwości. Kierowanie się marzeniami („W lipcu wejdę w rozmiar 36, choć teraz jestem otyła”) demotywuje i odbiera energię.

2.Podziel dążenie do celu na etapy

Posługując się wciąż przykładem utraty wagi – jeśli twoim jedynym celem będzie schudnięcie 40 kilogramów, bardzo prawdopodobne jest, że zanim to osiągniesz, twoja motywacja bardzo spadnie. Jest tak dlatego, że czas oczekiwania jest wyjątkowo długi.

Aby ułatwić sobie zadanie, podziel dążenie do celu na małe etapy. Dla przykładu obiecaj sobie, że w każdym miesiącu schudniesz minimum 3 kilogramy. Następnie zapisuj sobie swoje sukcesy i nagradzaj się za nie.

3.Nie postanawiaj sobie kilku rzeczy

Bardzo częstym błędem związanym z noworocznymi postanowieniami jest chęć zmiany wszystkiego jednocześnie. Musisz wiedzieć, że jeżeli postanowisz sobie rzucić palenie, schudnąć, stać się aktywną fizycznie, zacząć regularnie czytać dzieciom, dbać o porządek w szafce w łazience i więcej piec, to prawdopodobnie nie uda ci się żadne z wymienionych. Powód jest prosty – to zmiana całego życia, a na to nikt nie ma ani czasu, ani siły, ani wystarczająco dużo motywacji.

Jeśli wraz z nadejściem nowego roku pragniesz zmienić coś w swoim życiu, to niech to jest jedna rzecz – ta najważniejsza. Skupienie się tylko na niej, poświęcenie sprawie odpowiednio dużo czasu i uwagi to klucz do sukcesu.

4.Opracuj system pomocowy

Najczęstsze postanowienia noworoczne dotyczą rzucenia palenia, zrzucenia nadwagi oraz zwiększenia aktywności fizycznej. Aby zrealizować któreś z nich, warto opracować coś w rodzaju „systemu pomocowego” – czyli ustalić, w jaki sposób chcemy dojść do upragnionego celu.

Jeśli pragniesz rzucić palenie, zwykłe postanowienie sobie tego może okazać się niewystarczające. Przygotuj się kompleksowo. Już przed Sylwestrem kup sobie środki, które złagodzą twoje cierpienie związane z brakiem nikotyny w organizmie – plastry, tabletki albo spraye. Przeczytaj książkę, która cię zmotywuje (np. „Prosta metoda jak skutecznie rzucić palenie” autorstwa A. Carra). Zapisz sobie listę korzyści wynikających z rzucenia palenia i powieś ją w widocznym miejscu. Wszystko to sprawi, że będzie ci o wiele łatwiej wytrwać w swoim postanowieniu.

5.Stwórz grupę wsparcia albo jej poszukaj

Realizowanie postanowień noworocznych wiąże się z wychodzeniem ze swojej strefy komfortu, co bywa bardzo nieprzyjemne. Z pewnością pojawią się chwile zwątpienia – warto wówczas skorzystać z grupy wsparcia.

Posługując się przykładem rzucania palenia – możesz spróbować rzucać z kimś albo dołączyć do internetowej grupy osób mających taki sam plan (np. „Rzucam palenie. Grupa wsparcia” na Facebooku). Razem jest naprawdę o wiele łatwiej!

6.Nie zniechęcaj się potknięciami

Czy ktoś, kto ma do pokonania 80 km i potknie się w połowie drogi, musi zaczynać od początku, aby dojść do celu? Oczywiście nie. Tobie też mogą zdarzyć się różne potknięcia – spalenie jednego czy dwóch papierosów, zjedzenie ogromnego kebaba, zrezygnowanie z ćwiczeń. Nie oznacza to, że „wszystko zmarnowane” i w tym momencie należy zaprzestać dalszych starań. To tylko potknięcie, z którego warto wyciągnąć wnioski – by stać się jeszcze silniejszą.