10 najbardziej stresujących życiowych sytuacji – jak na nas wpływają?

10 najbardziej stresujących życiowych sytuacji – jak na nas wpływają?

W ciągu życia mierzymy się z wieloma trudnymi sytuacjami – niektóre z nich generują stres o niewielkim nasileniu, inne sprawiają, że nerwy nas „zjadają”. W 1967 roku została opracowana lista tych, które najbardziej nam szkodzą. Oto dziesięć z nich.

Stresujące wydarzenia w życiu –  które działają najsilniej?

W 1967 roku amerykańscy psychiatrzy Thomas Holmes i Richard Rahe, ogłosili swoją koncepcję stresu wraz z listą 43 najbardziej stresujących życiowych doświadczeń. Każdemu z nich przypisano umowną liczbę jednostek (w skali od 0 do 100). Według tej listy dziesięć najbardziej stresujących doświadczeń życiowych to:

  1. Śmierć współmałżonka (100 jednostek stresu)
  2. Rozwód (73 jednostki)
  3. Separacja małżeńska (65 jednostek)
  4. Pobyt w więzieniu (63 jednostki)
  5. Śmierć bliskiego członka rodziny (63 jednostki)
  6. Zranienie ciała lub choroba (53 jednostki)
  7. Zawarcie małżeństwa (50 jednostek)
  8. Zwolnienie z pracy (47 jednostek)
  9. Pogodzenie się ze skłóconym współmałżonkiem (45 jednostek)
  10. Przejście na rentę lub emeryturę (45 jednostek)

Opracowanie listy największych stresorów miało swój konkretny cel. Mianowicie Holmes i Rahe przeprowadzili badania, które miały wskazać zależności między doświadczaniem stresu a zachorowaniem na chorobę somatyczną. Okazało się, że u osób, które w ciągu roku doświadczają od 150 do 199 jednostek stresu, ryzyko zachorowania wynosi 37% (w ciągu dwóch kolejnych lat). U osób, które doświadczają stresu rzędu od 200 do 299 jednostek, ryzyko to wynosi 51%. Natomiast u osób, które doświadczają stresu rzędu ponad 300 jednostek, ryzyko zachorowania wynosi aż 79%.

Wysoki wynik pomiaru stresu – co robić?

Czy osoba, która uzyskała bardzo wysoki wynik na skali stresu, powinna spodziewać się, że niedługo zapadnie na bardzo poważną chorobę? Niekoniecznie – należy pamiętać, że silny strach przed chorobą również generuje stres. To, co można zrobić, to przeprowadzenie ogólnych badań kontrolnych (badanie krwi, moczu, USGSonomammografiaSonomammografia, czyli USG piersi, to badanie gruczołu piersiowego. Obok mammografii stanowi jedną z najpopularniejszych metod diagnostycznych chorób piersi. Badanie to jest zalecane kobietom do 35 roku życia z uwagi na gęstą budowę gruczołu piersiowego w młodym wieku oraz w przypadku zmian mastopatycznych w przypadku, gdy mammografia jest niewystarczająca. Wskazana jest również kobietom, które w okresie klimakterium stosują HTZ wpływającą na zgęstnienie struktury piersi. Badanie to nie naraża pacjentek na promieniowanie jonizujące.   jamy brzusznej, mammografiaMammografiaMammografia jest radiologiczną metodą badania piersi u kobiet. Polega na wykonaniu serii zdjęć gruczołu piersiowego przy użyciu promieni rentgenowskich. Jej zdolność do uwidoczniania szeregu charakterystycznych zmian pozwala na wczesne rozpoznanie raka piersi oraz monitorowaniu zmian łagodnych. , cytologiaBadanie cytologiczne Polega na pobraniu rozmazu z tarczy części pochwowej oraz  z kanału szyjki macicy w celu oceny, czy złuszczające się komórki są prawidłowe, czy mają cechy patologiczne. Zależnie od sposobu pobierania materiału wyróżnia się metody pośrednie, polegające na aspirowaniu treści zawierającej samoczynnie złuszczone komórki  oraz  metody bezpośrednie, polegające na ścieraniu  nabłonka z powierzchni błony śluzowej. Badanie to jest całkowicie bezbolesne. Dzięki niemu możliwe jest wykrycie raka szyjki macicy. Cytologia jest badaniem rutynowym, wszystkie kobiety w wieku od 25 do 59 lat raz na trzy lata mogą ją zrobić bezpłatnie. itd.) – zwłaszcza tych, które powinny być wykonane już jakiś czas wcześniej.

Poza tym warto zadbać o higienę psychiczną, czyli o unikanie stresu. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe – niełatwo o spokój w sytuacji wypadku, utraty pracy czy innych trudnych wydarzeń. Niemniej „siłę rażenia” stresorów codziennych naprawdę można zmniejszać. Oto kilka sposobów.

  • Pamiętaj o aktywności fizycznej

Z badań naukowych wynika, że ćwiczenia fizyczne bardzo mocno redukują stres. Wszystko za sprawą tzw. hormonów szczęścia, które uwalniane są w czasie wysiłku, zwłaszcza na świeżym powietrzu.

Pamiętaj, że nie musisz robić tego, czego nie lubisz. Jeśli nie przepadasz za bieganiem, możesz jeździć na rowerze lub hulajnodze albo po prostu wybrać się na długi spacer z psem.

  • Wysypiaj się

Sen jest bardzo ważny dla zdrowia psychicznego! Dbaj, by codziennie spać od 7 do 8 godzin. Przed snem zjedz lekką kolację i wywietrz sypialnię. Odłóż telefon, wyłącz telewizor i czekaj na wpadnięcie w ramiona Morfeusza.

  • Unikaj używek

Papierosy i alkohol tylko pozornie pomagają łagodzić stres. W istocie sprawiają, że gorzej sobie z nim radzimy.

  • Zacznij praktykować techniki relaksacyjne

Trening Shulza, trening Jacobsona, medytacja albo po prostu trening uważności mindfulness – wszystkie te praktyki skutecznie obniżają napięcie mięśni i pozwalają wyciszyć ciało. Dzięki nim zrelaksujesz się i zyskasz możliwość spojrzenia na stresujące sytuacje z dystansu.

Pamiętaj też, że w sytuacjach, w których stres zdaje się przejmować nad tobą kontrolę, naprawdę warto skorzystać z pomocy psychologa lub terapeuty. Nie jest to oznaka słabości, ale wielkiej siły i świadomego dbania o swoje zdrowie – psychiczne oraz fizyczne.