Szczaw – dlaczego warto go spożywać?

Szczaw – dlaczego warto go spożywać?

Jest tani, dobrze wszystkim znany, a do tego ma korzystne działanie na nasze zdrowie – wydawałoby się zatem, że nie pozostaje nam nic innego, jak objadanie się szczawiem na co dzień. Tak naprawdę jednak takie postępowanie może być szkodliwe – dowiedz się dlaczego i sprawdź, jak jeść szczaw w odpowiedni sposób.

Szczaw – co w sobie zawiera?

Szczaw jest rośliną, która ma niezwykle dużo ważnych dla zdrowia składników mineralnych i witamin. Są to między innymi:

  • witamina A,
  • witaminy z grupy B,
  • witamina C,
  • cynk,
  • żelazo,
  • selen,
  • potas,
  • mangan.

To właśnie te wszystkie cenne składniki sprawiają, że szczaw jest rośliną prozdrowotną. Korzyści z jego regularnego spożywania to między innymi:

  • zwiększanie odporności – jedzone regularnie szczaw zmniejsza liczbę sezonowych infekcji i poprawia ogólną odporność organizmu,
  • poprawa pracy układu sercowo-naczyniowego,
  • zwiększenie wydzielania moczu – osoby, które często sięgają po tę roślinę, szybciej chudną i rzadziej cierpią na obrzęki,
  • zapobieganie anemii – zawarte w szczawiu poprawia parametry krwi.

Z niektórych badań wynika nawet, że szczaw może zmniejszać ryzyko zachorowania na nowotwory. Należy jednak mieć na uwadze, że są to wstępne doniesienia, które wymagają dokładnej weryfikacji.

Szczaw – dlaczego może być niebezpieczny?

Choć szczaw ma wiele cennych składników, zawiera również kwas szczawiowy, który – zwłaszcza spożywany w nadmiarze, może działać niekorzystnie na organizm. Jako że kwas szczawiowy wypłukuje wapń, odradza się jego jedzenie kobietom narażonym na osteoporozę, z umiarem powinny go spożywać również kobiety w ciąży.

Jak spożywać szczaw, by sobie nie zaszkodzić?

Jeśli bardzo lubisz szczaw, masz do niego łatwy dostęp i chcesz przygotowywać z niego potrawy, to pamiętaj o przestrzeganiu poniższych zasad.

  1. W dniu, w którym spożywasz szczaw, zrezygnuj z innych produktów zawierających kwas szczawiowy.

Nie tylko szczaw zawiera kwas szczawiowy. Inne produkty, które go zawierają, to szpinak, rabarbar, kawa i herbata. Jeśli więc akurat danego dnia masz ochotę na np. zupę szczawiową, to zrezygnuj z wymienionych produktów.

  1. Wzbogacaj dania ze szczawiem

Do dań ze szczawiem w roli głównej dodawaj produkty z wapniem i witaminą D. Przykłady takich produktów to jajka, śmietana, jogurt grecki, ser żółty czy twaróg.

  1. Gotuj szczaw przed jedzeniem

Nie każdy wie, że ilość kwasu szczawiowego w szczawiu można znacząco zredukować – aż o 50%. Aby to zrobić, wystarczy jedynie ugotować liście przed ich spożyciem.

  1. Spożywaj szczaw z umiarem

Pamiętaj, żeby spożywać szczaw z umiarem. Choć jest tani i smaczny, objadanie się nim nie jest wskazane.