Brzuch stresowy – jak go rozpoznać?

Brzuch stresowy – jak go rozpoznać?

Dwoisz się i troisz, by odzyskać formę na lato, a efektów nie widać? Stosujesz dietę i wylewasz litry potu podczas treningów, ale tłuszcz z twojego brzucha ani drgnie? Być może dzieje się tak dlatego, że jest to brzuch stresowy – taki, który powstaje na skutek częstego odczuwania napięcia emocjonalnego. Sprawdź, jak objawia się brzuch stresowy i w jaki sposób można się go pozbyć – na dobre.

Co to jest brzuch stresowy?

Brzuch stresowy to nazwa dla charakterystycznego nadmiaru tkanki tłuszczowej w okolicy brzucha. Prezentuje się on specyficznie – nie zwisa i nie ma konsystencji galarety (jak na przykład bywa to u kobiet, które w niedalekiej przeszłości urodziły dziecko), nie odkłada się również w postaci równej oponki w talii.

Tego typu brzuch jest zbity i napięty, często wręcz twardy. Rozpoczyna się już pod biustem, a potem równomierną warstwą układa na całym brzuchu – aż poniżej pępka.

Istnieją również dodatkowe oznaki brzucha stresowy i są to:

  • Kiepskie samopoczucie

Jeśli twój brzuch jest stresowy, może dokuczać ci spadek energii, ciągłe zmęczenie oraz brak chęci do działania.

  • Wzrost apetytu

Osoby z brzuchem stresowym bardzo często podjadają – co zapewne ma związek z  próbą obniżenia poziomu stresu. Charakterystyczne jest jedzenie mimo braku głodu, czyli na przykład bezpośrednio po śniadaniu albo obiedzie.

  • Ogromny apetyt po ćwiczeniach fizycznych

U osób, które cierpią na brzuch stresowy, po treningu często pojawia się niezwykle intensywny głód. To może wskazywać na problemy z kortyzolem, który odgrywa ogromną rolę w pojawianiu się brzucha stresowego.

Brzuch stresowy – przyczyny

Jedną z najważniejszych przyczyn pojawiania się tzw. brzucha stresowego jest wydzielanie przez organizm nadmiernych ilości kortyzolu. Kortyzol, zwany również hormonem stresu, produkowany jest przez nadnercza. W sytuacjach trudnych uwalnia on do krwi glukozę, dzięki czemu organizm może szybko działać (bronić się).

Jeśli żyjesz w ciągłym stresie, ilości kortyzolu w twoim organizmie są stale podwyższone, co prowadzi do podwyższonego poziomu glukozy we krwi. W efekcie w okolicach twojego brzucha pojawia się duża ilość tkanki tłuszczowej.

Jak zlikwidować brzuch stresowy?

Jeśli chcesz zlikwidować brzuch stresowy, to musisz oczywiście wciąż ćwiczyć i stosować się do zasad zdrowej diety. To jednak nie wszystko – niezmiernie ważne jest również obniżenie poziomu kortyzolu we krwi, co możesz osiągnąć dzięki:

  • Relaksacji

W walce ze stresem sięgnij po trening relaksacyjny Schultza albo Jacobsona. Oba fantastycznie rozluźniają mięśnie, pozwalają skupić się na prawidłowym oddechu i oderwać od codziennych stresorów. Nie zakładaj, że nie masz czasu na tego typu ćwiczenia – zajmują one zaledwie około 10-15 minut dziennie. Aby przeprowadzić taki trening, nie potrzebujesz żadnych gadżetów, niepotrzebny ci też karnet na siłownię. Wystarczy, że znajdziesz ustronne, spokojne i wygodne miejsce, w którym będziesz mogła postępować zgodnie z instrukcjami.

  • Jodze

Joga ma fantastyczny wpływ na ciało i umysł. Pozwala rozciągnąć mięśnie, likwiduje bóle pleców i napięciowe bóle głowy, a nawet wzmacnia odporność. Dodatkowo joga umożliwia zapomnienie o stresujących wydarzeniach, niejako oderwanie się od nich. Jest bardzo polecana wszystkim, którzy czują, że nie radzą sobie z szybkim tempem życia.

  • Ćwiczenia uważności

W trosce o swój dobrostan psychiczny możesz również praktykować wszelkie ćwiczenia z zakresu mindfulness. To skupianie się na tym, co dzieje się tu i teraz, dzięki czemu możliwe jest cieszenie się drobiazgami i uzyskanie spokoju.